Projekt SoundRPG

Odkrywanie jak lubimy grać w gry fabularne

RPG – Role Playing Game. Zabawa, która przyciąga coraz więcej osób na całym świecie. Zawsze gdy zasiadamy, by rozegrać kolejną sesję robimy to w pewnym środowisku. Niezależnie, czy jesteśmy we własnym salonie, głęboko w lesie, czy też w średniowiecznym zamku, przestrzeń w której się znajdujemy ma swoją charakterystykę akustyczną. Każdy pokój ma swoje brzmienie, a ja ciekaw byłem tego, jakie warunki akustyczne najbardziej sprzyjają graniu w sesje RPG?

Badania przeprowadziłem przy użyciu prostej ankiety, którą rozesłałem w dostępnych kręgach związanych z grami fabularnymi. Ankieta nie była jednak tak prosta – zawierała w sobie pytania związane z dźwiękiem oraz obrazem miejsc, gdzie zdarza się grywać w RPG. Pytanie dźwiękowe skonstruowane poprzez dokonanie splotu odpowiedzi impulsowych różnych pomieszczeń z bezechowym nagraniem głosu symulowanego „Mistrza gry”. W skrócie – przedstawione były próbki tej samej wypowiedzi w różnych warunkach akustycznych.

Ankieta sama w sobie składała się z dwóch części. Części charakteryzującej ankietowanego oraz części zawierającej pytania właściwe. W części charakteryzującej zostały zadane pytania o preferencje dotyczące rozgrywanych systemów RPG, wiek gracza, doświadczenie w graniu w sesje RPG oraz LARPy, a także częstość rozgrywania sesji RPG/LARPów.

Wyniki projektu zostały zaprezentowane podczas 64. Barbórkowej Konferencji Studenckich Kół Naukowych AGH. Zapraszam do obejrzenia materiału udostępnionego dzięki uprzejmości ProperSound.